20 lipca 2017

Respect above all.

Dzień dobry lub dobry wieczór wszystkim zgromadzonym tutaj na moim blogu. Wracam do Was z nowym wpisem. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu. Nie przedłużając przejdę do konkretów...

Dzisiaj poruszę temat jakim jest szacunek do drugiej osoby. Pomysł podsunęła mi osoba, która sama boryka się z podobnym problemem. Ja jako tako go nie mam aczkolwiek widzę i znam wielu ludzi, którzy nie okazują szacunku innej jednostce lub osoby, które nie są obdarzane szacunkiem, a wręcz traktowane jak popychadła, śmieci i nie tylko. 



Jednak w moim dotychczasowym życiu spotkałam wielu ludzi, którzy obrażają się tak naprawdę o byle co, a to tylko dlatego, że ktoś nie podziela ich zdania lub poglądu na jakiś temat w danej dziedzinie. Często słyszę również od takich osób, że należy się szanować bez względu na opinię. Ironia, prawda? 

Sam fakt czy okazujesz szacunek danej personie czy też nie decydujesz Ty, ale ktoś inny. Wiele razy słyszałam, że ten kto nie okazuje szacunku drugiej osobie to rani jej uczucia. Bo przecież..szacunek należy się każdemu. 


Jeśli więc chcesz przykładowo porozmawiać na temat tolerancji lub o tematach islamistów, imigrantów, emigrantów to najlepiej zamilknij. W Polsce wciąż wbrew pozorom jest dla wielu jednostek temat tabu! Nie rozmawiaj o tym też z innymi, bo być może "zranisz ich uczucia". I co wtedy? Co wtedy poczniesz? 


Musimy jednak w tym wszystkim pamiętać, że na szacunek sobie również zasłużyć. Nic przecież nie dostajesz za darmo - ba, w dzisiejszych czasach tym bardziej! Jest to również indywidualna sprawa każdego z Nas. To czy go okazuje również, uwierz mi. W pewnym sensie szacunek jest wyróżnieniem, swego rodzaju "miejscem" w życiu danej osoby. 

Rzeczywistość jest jednak taka, że tak naprawdę mamy gdzieś innych ludzi. I jeśli ktoś twierdzi inaczej to według mnie jest hipokrytą. Dlaczego? Codziennie na świecie umierają tysiące ludzi, a inni mają w czterech literach ich los. Obchodzi Nas jedynie Nasze najbliższe jak i nieco dalsze otoczenie. Na resztę nie mamy miejsca w Naszym życiu. 


Szacunek jest czymś co tak naprawdę się zdobywa w pewnym procesie, który może trwać w sumie przez całe Nasze życie. Mówienie komuś czy czemuś, że szacunek należy się jest niczym innym jak narzucaniem swojego światopoglądu.

Wielu z Was, moich czytelników jak i nowo tu przybyłych odbiorców nieraz usłyszało w swoim dotychczasowym życiu, że ktoś coś po Nas się nie spodziewał. Stwierdzenie w stylu: zrobiłeś/aś coś z czym się nie zgadzam. Nie szanuję już Ciebie.


Przepraszam bardzo, ale skoro tak twierdzisz to prawdopodobnie nigdy tego szacunku nie miałeś/aś do tej osoby. Szacunek przede wszystkim polega na akceptacji wolności słowa (i nie tylko) drugiej osoby. Jeśli ktoś przykładowo Ciebie manipuluje - będzie często i gęsto używał szacunku jako swojej tajnej broni. 

Z takimi osobami trzeba szybko i na temat. Musisz zakończyć koniecznie tą znajomość, wyrzucić taką osobę ze swojego życia, ponieważ to nigdy nie będzie miało końca albo jeśli nie chcesz kończyć tej znajomości postaw konkretne granice - nie daj sobą pomiatać! 


W tym wszystkim nie zapominajmy, że ktoś kto Nas szanuje musi być zawsze miły i uprzejmy dla Naszej osoby. Niekoniecznie! Efektem szacunku jest przede wszystkim szczerość w Naszych relacjach. Jeśli ktoś nawet mówi Ci bolesną prawdę to również okazuje Ci w ten sposób swój szacunek. 

Szacunek podkreślam jeszcze raz to wyróżnienie, specjalne miejsce w Twoim życiu - to poświęcenie całej swojej energii, a także uwagi komuś, kto coś Ci zaoferował. Nie bez powodu szanujemy głównie dobrych liderów, mentorów - ludzi, którzy coś Nam dają, np. swoją wiedzę na jakiś konkretny temat.


Więc jak możemy zdobyć szacunek u drugiej osoby? Według mnie jest on możliwy tylko w jednym przypadku - gdy są między Nami jakieś wspólne wartości jak przykładowo podana wyżej szczerość. Należy skupić swoją całą uwagę na ludziach, którzy dzielą Nasze wartości, a nie na tych, którzy mają wartości inne niż moje. Wtedy nie zbudujemy między Nami żadnej relacji czy jakiejkolwiek współpracy, taka jest prawda.


Bądź odpowiedzialnym, szczerym, uczciwym człowiekiem. Musisz być świadomym swoich wartości i im bardziej je pokazujesz tym łatwiej zbudujesz szacunek u osób o podobnych wartości. To jest takie proste. Pamiętaj - nic na siłę! 

Jeśli więc usłyszysz następnym razem, że: nie masz do kogoś szacunku lub, że Twój szacunek "się komuś lub czemuś należy" powinieneś/powinnaś wiedzieć, że jesteś ofiarą manipulacji tej osoby. Twój szacunek to Twoja indywidualna sprawa i nikt tak naprawdę poza Tobą nie ma prawa decydować kto lub co na niego zasługuje.

113 komentarzy:

  1. Super! Trzymaj się cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo trafny wpis strasznie mi się podoba ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się przeogromnie! Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Mądrze napisany wpis, w dzisiejszym świecie coraz częściej występuje coś co trudno nazwać szacunkiem, taki stan rzeczy jak sam zauważyłem jest wjekrzosić przejawiany przez młode osoby albo z braku kultury w tedy nawet starsze osoby przejawiają takie cechy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo miło czyta się Twoje wpisy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Szacunek szacunkiem ale tez dystans dystans bo wszyscy zginiemy :D (tak odnosnie obrazalskich o ktorych piszesz :)) do zobaczenia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dystans to podstawa by przetrwać: zwłaszcza w dzisiejszym świecie.

      Usuń
  6. Ciekawy i dosc trafny wpis. Z dystanse do siebie to jest temat rzeka. czasem ludzie przekraczaja granice wszelkiej przyzwoitosci uwazajac to jeszcze za dystans

    OdpowiedzUsuń
  7. Szacunek to temat rzeka. Każdym spostrzega to inaczej, nie zawsze trafnie. Super wpis!

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajnie że poruszyłaś taki temat :) czekam na następne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nieraz na moim blogu pojawią się tego typu tematy :)

      Usuń
  9. Żyjemy w czasach gdzie ludzie nie szanują samych siebie,a co mówić innych...

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny i bardzo mądry post ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Starałam się jak mogłam by wszyscy mogli mnie zrozumieć :)

      Usuń
  11. Szacunek trzeba mieć do każdego, chyba, że ta osoba nie ma go w stosunku do nas. To już sprawa indywidualna każdego człowieka. Ale nie rozumiem osób, które nie szanują ludzi za to, że są inni lub robią coś innego. Bardzo mądre słowa i oby więcej takich wpisów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodzę się tutaj z Tobą i dziękuję bardzo.

      Usuń
  12. szacunek to podstawa,jest XX| wiek wypada zachowywać
    super post! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo mi zaimponowałaś tak mądrym wpisem. Uwielbiam gdy wpisy są prosto z mostu i niezwykle szczere, trafiające w punkt i życiowe. Twój właśnie taki jest.
    Teraz w tych czasach ludzie niby udają, że przejmują się bardzo innymi co tak naprawdę mają to gdzieś i głównie wysuwają na plan siebie co jest dobre, ponieważ powinniśmy przede wszystkim mieć siebie zawsze na pierwszym względzie.
    Co do szacunku to jest to temat rzeka bo faktycznie szacunek trzeba kogoś zdobyć, musi on też polegac na tym że nie jest on zdobyty manipulacją, używania go jako broni przeciwko komuś, by kogos zatrzymać, pokazać jaki to on zły nie jest...tez zauważyłam, jak wiele tu przede wszystkim kobiet traci szacunek do siebie gdy na siłe stara się coś uzyskać, a raczej kogoś. Podstawą do szacunku tak jak napisałaś jest szczerość :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dobrze to ujęłaś. Powinniśmy zwracać uwagę na to, jak ktoś nas traktuje. Powinniśmy umieć stawić jakąś granicę i czasami powiedzieć "nie" i "nie dam się wykorzystywać". Bardzo mądry wpis :)
    Pozdrawiam, Tak Po Prostu BLOG :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również pozdrawiam gorąco i dziękuję.

      Usuń
  15. Świetny post, miło się czytało :) na pewno będę zagladac do Ciebie częściej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się przeogromnie i dziękuję :)

      Usuń
  16. Fajny post! Miło mi się czytało ten post. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Cudowny post,jestem na twoim blogu pierwszy raz i zostaję na dłużej,pozdrawiam gorąco ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Ciebie nie zawiodę i za każdym razem będziesz wpadała do mnie częściej.

      Usuń
  18. Na szacunek trzeba poniekąd sobie zapracować(jak napisałaś), bo traktując źle innych, spodziewać się można, że sam zostaniesz tak samo potraktowany.
    Bardzo dobrze napisany post, skłania świetnie do refleksji.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za wyrażenie swojej opinii i również pozdrawiam )

      Usuń
  19. Na początek trzeba nauczyć się szanować samego siebie. Jak już z tym się człowiek "upora" to i innych nauczy się szanować.
    Również nie znoszę kiedy ktoś ocenia innych po wyznaniu, wyglądzie czy pochodzeniu. Nie cierpię obrażania się za byle co, opryskliwości, chamstwa, braku jakiejkolwiek empatii czy tolerancji właśnie.
    Mogę śmiało powiedzieć- ja nie lubię ludzi :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. takich ludzi oczywiście- nie to że wszystkich- źle sformuowałam swoją wypowiedź.

      Usuń
    2. Domyśliłam się. Nie musisz się tłumaczyć ;)

      Usuń
  20. Jeśli my nie będziemy szanować innych ludzi, do nas też inni nie będą mieli szacunku :)
    Tak więc wpis bardzo na czasie, warto poruszać ten temat.
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo.
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  21. o dokładnie, szacunek to indywidualna kwestia :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetny tekst. Taki nad którym trzeba zastanowić się dłuższą chwilę. Przeanalizować każdy fragment i zadać samemu sobie pytania jakie stawiasz tutaj. Szacunek to bardzo delikatny temat. Dziękuję, że są takie osoby jak Ty, które nie boją się podjąć tego tematu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka już jestem - lubię stawiać sobie wyzwania :D

      Usuń
  23. Ważny post. Pełen trafnych i potrzebnych każdemu przemyśleń. Życzę wielu takich postów! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo i również pozdrawiam.

      Usuń
  24. Bardzo dobrze napisany post. Dobrze się go czytało. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Zgadzam się w 100 %...bardzo mądry wpis.

    OdpowiedzUsuń
  26. Niestety widzę bardzo często brak wzajemnego szacunku między ludźmi, którzy są ze sobą w związkach. Chamskie odzywki, obrażanie się, zabranianie, ograniczanie to coś co oglądamy na co dzień, a wynika ze zwykłego braku szacunku ze strony drugiej osoby. Gdybym mogła z tym walczyć to zaczęłabym od zmiany w podejściu w relacjach międzyludzkich w związkach. Pozdrawiam!
    https://sowkaplomykowka.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama mam niekiedy podobnie w związku, ale od razu szczerze walę z mostu co mi nie pasuje, bo inaczej bym zwariowała...;)

      Usuń
  27. Bardzo mądry wpis, fajnie się go czytało :)

    Hejka! Będzie mi bardzo miło, jeżeli wpadniesz na mojego bloga i zostawisz po sobie ślad w postaci obserwacji oraz komentarza. ☺ normalbutdidnot.blogspot.com (click)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i cieszę się, że wpis Ci się spodobał.

      Ps. Nie reklamuj się na moim blogu - jak mam wpaść na Twojego bloga to bez reklamy się obejdzie, a tak to zniechęcasz mnie do siebie.

      Usuń
  28. Odpowiedzi
    1. Inaczej być nie może. Trzeba znać życie :)

      Usuń
  29. Uwielbiam zaglądać na Twojego bloga! Tak mi się tutaj podoba :)
    agnesssja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się przeogromnie. Aż mi się miło i cieplej na serduszku zrobiło.

      Usuń
  30. Nie rozumiem tego czasu czemu ktoś się obraża jak ma inne zdanie. Ja wolę mieć swoje zdanie i nie przytakiwać na każde kogoś słowo :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kiedyś każdemu tak właśnie przytakiwałam, bo byłam bardzo nieśmiała, ale z czasem zaczęło mnie to drażnić i chociaż dalej jestem nieśmiała to mam swoje zdanie i dobrze mi z tym :)

      Usuń
  31. Drażliwy temat, ale miło że ktos go w końcu poruszył. Bardzo podoba mi sie twój sposób pisania.
    Zapraszam na mojego bloga po rewolucjach
    https://wealwaysyoung.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się przeogromnie. Zapraszam do siebie częściej :))

      Usuń
  32. Bardzo mądry wpis! :) Troszkę drażliwy temat ale dobrze, że go poruszyłaś! Spodobał mi się bardzo Twój sposób pisania- bardzo lekko czytało się cały post! ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I taki komentarz mi się bardzo podoba - krótki i na temat bez reklamy swojego bloga. Dziękuję <3

      Usuń
  33. Bardzo mądrze napisane :)
    I zgadzam się, że szacunek do drugiej osoby to także bycie szczerym wobec niej!

    OdpowiedzUsuń
  34. Ten post, ma tyle prawdy. Widzę że nie tylko ja chcę uświadamiać coś ludziom <3 Czytając twój post miałam tyle osobistych przemyśleń, to oznacza że poruszyłaś moje serduszko swoimi słowami, bardzo ważnymi słowami. <3 Dziękuję :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do usług, kochana.
      Pozdrawiam i zapraszam częściej do siebie <3

      Usuń
  35. Bardzo mocne i prawdziwe. Pisz tak dalej takie posty na pewno dużo uświadamiają.

    http://wiktoriaotto.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  36. Mądry wpis! Myślę, że jestem tolerancyjną osobą :)
    KLAUDIALISIECKA BLOG - KLIK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze - im więcej ludzi tolerancyjnych tym lepiej.

      Usuń
  37. Bardzo mądry wpis i bardzo ciekawie się go czyta.

    OdpowiedzUsuń
  38. Fajny wpis, świetnie napisany :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Ekstra wpis ;)
    Zapraszam do mnie, może wspólna obserwacja? :)

    veronicalucy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.

      Jak będę chciała to zaobserwuję - nie musisz o tym pisać w komentarzach, uwierz mi...to tylko zniechęca.

      Usuń
  40. przemyślany i artystyczny post. gratuluję. życzę powodzenia

    OdpowiedzUsuń
  41. Przemyślany, trafiający w sedno wpis... Oby tak dalej! c;

    OdpowiedzUsuń
  42. Świetny post i przepiękne klimatycznie, inspirujące zdjęcia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starałam się dobrać zdjęcia tak by pasowały mniej więcej do postu.

      Usuń
  43. Na szacunek trzeba sobie przede wszystkim zapracować. Nikt nie ma prawa oczekiwac szacunku jesli sam go nie okazuje i jesli sobie na niego nie zapracował. Bo w imie czego ? Dobrego wychowania? Mody? Poglądów powinnam szanować kogoś ,kto palcem nie kiwnął? Na szacunek trzeba sobie zapracować i tyle.

    OdpowiedzUsuń
  44. Niestety coraz ciezej o szacunek i tolerancje(o dziwo!)
    pozdrawiam,
    e-mally.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż za okropne czasy nastały, ugh..nie znoszę ich :c

      Usuń
  45. Bardzo mądry i pouczający post. Oby było więcej takich ludzi jak ty :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  46. "Przepraszam bardzo, ale skoro tak twierdzisz to prawdopodobnie nigdy tego szacunku nie miałeś/aś do tej osoby. Szacunek przede wszystkim polega na akceptacji wolności słowa (i nie tylko) drugiej osoby. Jeśli ktoś przykładowo Ciebie manipuluje - będzie często i gęsto używał szacunku jako swojej tajnej broni. " - bardzo podobają mi się te słowa. Zgadzam się z tym co piszesz, jesteśmy tylko ludźmi, a ile ludzi tyle poglądów, opinii.
    obserwuje


    http://ink-your-think.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że mój wpis przypadł Ci do gustu.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  47. Masz rację, szacunek to indywidualna prawa każdego z nas. Nikt nie powie nam kogo mamy szanować a kogo nie. Sama uważam, ze na szacunek pracuje się całe życie, więc jeżeli ktoś przez całe życie był zły to mam go szanować tylko dlatego że stał się starszą osobą? Mam dużo szacunku dla ludzi, ale nie dla wszystkich.
    pozdrawiam cieplutko myszko :*

    OdpowiedzUsuń
  48. Amazing post, dear! Looks wonderful :)
    Hugs ♥
    LIANA LAURIE

    OdpowiedzUsuń
  49. Taki jest świat - szacunek do innych, ale również do samego siebie jest tutaj niezbędny. Bardzo trafiający wpis, super napisany :). Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  50. Pięknie wszystko ujęłaś, jednak dzisiaj jest dość ciężko o szacunek, a co dopiero o tolerancję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety takich czasów się doczekaliśmy.

      Usuń
  51. Sama często spotykam się z sytuacją, że ktoś mnie obraża tylko dlatego, że mam inne zdanie na dany temat. To niedorzeczne. Szacunek w XXI wieku to zbyt rzadkie zjawisko...
    Pozdrawiam,
    Mój blog<-- zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Bardzo mądry tekst. Osobiście staram się szanować każdego, a także pracować nad własną tolerancją względem innych. Niektórych zachować wciąż nie trawię - jednak są to zachowania, a nie konkretne osoby. Pozdrawiam, świetnie piszesz! :)

    OdpowiedzUsuń