9 marca 2017

Recenzja książki pt.: „Dotyk zła" Alex Kavy.

Witam wszystkich ponownie na moim blogu. Długo zbierałam się z tym wpisem, ale w końcu przedstawiam go tu, dziś, teraz. Będzie to recenzja książki, którą miałam niedawno okazję przeczytać. Z czystym sumieniem mogę rzec, że jest to książka godna polecenia.



Tytuł oryginalny: „A perfect evil"
Rok wydania: 2013 rok
Wydawnictwo: Mira
Liczba stron: 512
Ocena: 10/10 

Zacznijmy najpierw od tego, że jeśli lubisz kryminały i tak jak ja sporo je czytasz to nie oszukujmy się, że w końcu Ci się znudzą i coraz ciężej będzie znaleźć coś w miarę nowego, świeżego, a przede wszystkim dobrego. Niestety i mnie to czasem spotyka. Jednak książek pani Kavy nie miałam okazji czytać. Nigdy o nich nawet nie słyszałam, a książka dostała się w moje ręce całkiem przypadkowo. Bowiem zakupiłam gazetę w kiosku, gdzie dodatkiem była właśnie ta książka. Przez dłuższy czas książka stała na półce pomiędzy innymi moimi "perełkami" aż w końcu któregoś samotnego wieczora wzięłam ją do ręki i zaczęłam czytać tym samym przeżywając nową historię i poznawać twórczość Alex Kavy. Szczerze mówiąc nie oczekiwałam od tej książki zbyt wiele, aczkolwiek były to błędne spostrzeżenia. Czegoś takiego się nie spodziewałam. Mam tu oczywiście na myśli czegoś tak dobrego i wciągającego.


Dobro i zło: czy rzeczywiście dzieli je wyraźna linia? 

Wstęp.
Dobrze wszyscy wiemy, że morderstwo to straszna zbrodnia, ponieważ nawet jeśli ukarzemy sprawcę to przecież nie da się tego naprawić, a my niestety nie ożywimy człowieka. Ofiara już na wieki pozostanie ofiarę. Dodatkowo dla samych organów śledczych zbrodnia zabójstwa to bardzo ciężkie do rozszyfrowania przestępstwo, ponieważ nie mamy ofiary (żywej) z którą możemy porozmawiać. Jednak zabójstwo nie przeraża, ponieważ jest już za dużo tego zła na tym świecie. Większość z nich jest coraz mniej przemyślana, pojedyncza, często o dziwo wynikająca z błędu lub afektu. 

Są jednak i tacy mordercy, którzy Nas przerażają. Ci mordują seryjnie, ich nigdy nie przestaniemy się bać. To mistrzowie w swojej strasznej sztuce. Oni zazwyczaj nie popełniają błędów, nie mają również wyrzutów sumienia lub działają zgodnie z nimi, mordują dla jakieś idei, bawią się z organami ścigania. Są prawie nie do złapania - chyba, że popełnią błąd. Właśnie po to stworzono naukę dzięki której możemy stworzyć profil mordercy. Jednak tą naukę stworzyli ludzie, którzy mogą się mylić. Co jeśli złapiemy nie tego człowieka co trzeba, a morderca wciąż będzie na wolności? 


Opis.
Uznany za seryjnego mordercę i skazany na karę śmierci za trzy potworne zbrodnie Ronald Jeffreys został stracony. Mieszkańcy Platte City odetchnęli z ulgą. Ich koszmar w końcu się skończył. Jednak trzy miesiące później znaleziono ciało kolejnej ofiary. Chłopiec zginął w taki sam sposób jaki zabijał Jeffreys. Koszmar powrócił ze zdwojoną siłą. W tej sprawie śledztwo prowadzi szeryf Nick Morelli. Pomaga mu przy tym młoda agentka FBI Maggie O'Dell. Zyskała ona bowiem opinię specjalistki wybitnej od tworzenia psychologicznych profili seryjnych morderców. Zaczyna się dramatyczna gra z czasem. Ginie bowiem następny chłopiec, a siostrzeniec szeryfa zostaje porwany. Dochodzenie dodatkowo komplikuje się kiedy każdy kolejny trop prowadzi donikąd. Jedyna, wiarygodna poszlaka jest zbyt przerażająca by w nią uwierzyć.

Historia.
Moim zdaniem dobry kryminał potrzebuje także dobrej zbrodni, a także dobrego śledztwa. Oczywiście działa to na Nas to co przeraża. W dobrym kryminale nie jest ważna brutalność, a konsekwencja. Autor nie może gubić wątku ani się mylić, zapominać o poszlakach, które Nam przytacza, a przede wszystkim musi pamiętać o realizmie. Alex Kava nie pominęła żadnego szczegółu, zaplanowała zbrodnię od początku do końca. Jej brutalność i symbolika wstrząsają tak samo jak i ofiary morderstw.


Bohaterowie.
Nie mogę o nich nie wspomnieć, ponieważ szczerze powiedziawszy zaskoczyły mnie ich kreacje.

● Nick Morelli - jest szeryfem, absolwentem Harvardu, posłusznym synem, szefem bez autorytetu, policjantem bez doświadczenia i właścicielem własnego haremu. Taka postać w kryminale może być bardzo zgubna. Z prostego człowieka nagle łatwo zrobić geniusza, z mięczaka bohatera narodowego, a z flirciarza wiernego kochanka. Kavie jednak udało się tego uniknąć. Morelli nigdy nie staje się wybitnym szeryfem czy geniuszem. Nie przychodzi mu nic łatwo, a tropy nie spadają z nieba. Rozwiązuje sprawę, ale nie w całości (musi korzystać z pomocy). To naprawdę kreacja godna docenienia.

● Maggie O'Dell - jest agentką specjalną, która również jest ciekawą postacią. Z jednej strony możemy myśleć o niej jak o geniuszu. Ma bowiem doświadczenie, wiedzę, czarny pas i wszystko co potrzebuje prawdziwy agent FBI. Zabija dodatkowo swoją pewnością siebie i seksapilem. Z drugiej strony jej małżeństwo jest w rozsypce, tak samo jak cała jej psychika. Maggie gnębią koszmary, jej realne podejście i ogromny dystans.


Morderca.
Nie spotkałam się dawno z czymś takim. Zazwyczaj siedzę nad kryminałem i z każdą kolejną stroną rozważam co raz to nowsze możliwości i schematy. Staram się sama odkryć kto jest mordercą, bo autor tego nie zdradza. Też tak macie jak ja? Tymczasem Alex Kava zastosowała zupełnie inną strategię. Bowiem od samego początku wiemy kto jest mordercą. Uczestniczymy w mordach oraz znamy jego myśli. Jednak autorka nie nazywa go wprost. Dzięki skomplikowanej akcji stara się nam zmydlić oczy, bardzo tym wszystkim utrudnia - tak abyśmy w końcu zwątpili. Byłam naprawdę pod wielkim wrażeniem. Jeśli zdradza się bowiem zakończenie na początku książki to jak czytelnik ma z tego wybrnąć? Jednam można uczynić z tego pewnego rodzaju grę i autorce się to naprawdę udało. Osobiście cały czas wiedziałam kto mordował - jednak pewność zyskałam na ostatniej stronie.


Gra.
Tak jak już wcześniej wspomniałam autorka prowadzi grę pomiędzy mordercą, a szeryfem i agentką, ale także między czytelnikiem a mordercą. Co ciekawe tylko czytelnik na końcu książki zyska pewność kto był mordercą, bo bohaterowie nigdy nie zyskują 100% pewności. Zawsze będzie jakieś "ale".

Na koniec chciałabym zapytać: kiedy ostatnio zdarzyło się Wam wziąć do ręki książkę, która ma 512 stron i ją dosłownie wchłonąć?! Druk wcale nie jest aż tak duży, ale to po prostu akcja niesamowicie wciąga. Przeczytałam ją w kilka dni i to dlatego, że miałam trochę innych rzeczy do zrobienia. Tak to przeczytałabym ją w jeden dzień.


Podsumowanie.
Myślę, że moja 10 jest jak najbardziej subiektywna. Mnie osobiście autorka zafascynowała i pokazała coś całkowicie nowego. Ciężko bowiem znaleźć coś tak zaskakującego w tym gatunku. Jednak mogę przysiąść, że książka "Dotyk zła" jest kawałem świetnego kryminału połączonego z thrillerem psychologicznym.

128 komentarzy:

  1. Nie miałam okazji czytać tej książki ale napewno po nią sięgnęła w najbliższym czasie zachęcała mnie do tego twoja recenzja.😉🖒

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to słyszeć i dziękuję :)

      Usuń
  2. świetny post i bardzo ładnie zdjęcia. miło sie czytało.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam całą serię książek Alex Kavy o agentce Maggie! Bardzo wciągająca lektura, nie można się oderwać od tych książek! Chociaż dość szybko zapomina się historie z poszczególnych tomów :)
    http://altealeszczynska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę się zabrać za kolejny tom, zakochałam się w tej serii :)

      Usuń
  4. Bardzo fajnie napisana recenzja. Nigdy nie czytałem kryminału ale chyba kiedyś się skuszę na jakąś z tego gatunku a może kiedyś i na tą. Podziwiam Cię kochanie za świetną robotę. Kiedy coś robisz to solidnie i na 110 % Pozdrawia cię Twój Łobuz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo kochanie za tak miłe słowa. Kocham Cię :*

      Usuń
  5. Nie lubię czytać kryminałów, więc książka zupełnie nie dla mnie :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy w końcu z Nas woli co innego :)

      Usuń
  6. Lubię tą książkę fajnie napisane i obserwuję dalsze recenzje

    OdpowiedzUsuń
  7. Wow, wysoka ocena! Książka wydaje się być bardzo interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Te dwa słowa częściej kojarzę jako zły dotyk haha. Ogólnie nie lubię książek, ale fajnie się czasem dowiedzieć co jest dobre, bo książka to dobry pomysł na prezent. :)

    Pozdrawiam, Olivia
    http://dalilahome.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Książka jest naprawdę bardzo dobrym prezentem :)

      Usuń
  9. Jak będę miałam więcej czasu, chętnie po nią siegne ;))

    OdpowiedzUsuń
  10. Hej! ciekawie piszesz. Tej książki jeszcze nie czytałem. mogę polecić Tobie "Grimm City" i "chłopcy" Jakuba Ćwieka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może zajrzę do nich. Dziękuję za propozycję!

      Usuń
  11. Nie czytałam. Kto wie może ją przeczytam, ale po lekturach ;p Bo mam akurat wysyp najdłuższych lektur ;o
    Mój blog ♥ Serdecznie zapraszam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na szczęście nie mam na głowie żadnych lektur :)

      Usuń
  12. Nie słyszałam o niej, ale zainteresowałaś mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie preferuje w takich książkach, ale super recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja niestety nie czystym zbyt wiele książek, ale ta może być naprawdę ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnie się ją czyta, a przede wszystkim jest wciągająca.

      Usuń
  15. Raczej nie dla mnie książka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla każdego coś innego jest dobrego.

      Usuń
  16. Wow, mega mnie zaintrygowała ta książka :) Nie czytałam jeszcze żadnego kryminału, ale już od jakiegoś czasu planowałam sięgnąć po coś z tego gatunku ;)

    Szczerze mówiąc, jeszcze nie spotkałam się z tak dokładną i rzetelną recenzją książki, brawo Kochana :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, to miłe co napisałaś! :*

      Usuń
  17. Zapowiada się ekstra! Niestety teraz mam dużo nauki i mało czasu na przyjemności :/

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo atrakcyjna recenzja, powiem Ci że chyba aż za bardzo ponieważ zdradziłaś całą książkę! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie no nie zdradziłam kilka "pikantnych" szczegółów.

      Usuń
  19. Kryminały lubię ale bardziej oglądać :) nie wiem czy w formie książki odpowiadała by mi taka pozycja. Musiałbym spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami warto spróbować. Może a nuż Ci się spodoba? :)

      Usuń
  20. Nie słyszałam nigdy o tej książce, aczkolwiek zachęciłaś mnie. Bardzo fajna recenzja :)

    https://agrafka-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. nie bardzo się interesuje wszelkiego rodzaju beletrystyką, ale życzę Ci powodzenia w prowadzeniu bloga! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Poki co ksiazki ida w odstawke ze wzgledu na obowiazki jakie na mnie spoczyeaja. Ale decenzja bardzo dobra ! 😍

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie miałam jeszcze okazji jej czytać niestety, kwestia chyba tego, że nie przepadam za kryminałami :/ Ale recenzja jak najbardziej na plus.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy woli co innego. Ja tam je uwielbiam ;)

      Usuń
  24. Nie znam tej książki ani autorki, ale ważne że jesteś zadowolona z lektury ;)Nie przepadam niestety za kryminałami ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdy musi je lubić, ja akurat uwielbiam :)

      Usuń
  25. Uwielbiam kryminały przeczytałam ich juz dość sporo i właśnie szukalam jakiejś dobrej książki która by mnie zaskoczyła:)
    Na pewno ja przeczytam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam serdecznie. Kryminały są najlepsze!

      Usuń
  26. WOW! WOW! I JESZCZE RAZ WOW! <3 Ta książka to coś dla nas! Kryminały są mega :) Lubimy takie tajemnicze powieści ^^ Super na wieczór! Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
  27. Kiedyś lubiłam czytać kryminały. Niestety nie miałam nigdy styczności z tym autorem i wątpię czy sięgną po tą książkę.
    http://take-a-pencil-and-draw-world-of-race.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetna recenzja. Nie czytałam tej książki ale chyba po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo i polecam serdecznie!

      Usuń
  29. Uwielbiam kryminały, a Kavę znam już od dłuższego czasu, tworzy świetne książki! Jeśli ta cię wciągnęła, inne też pewnie będą :D

    Pozdrawiam i zostawiam obserwację <3
    LeonZabookowiec.blogpsot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno na tej nie poprzestanę. Są zbyt dobre i wciągające :)

      Usuń
  30. Zaczęłam czytać teraz ,,Wszechświat kontra Alex Woods" z polecenia kolezanki, jak skończę to na pewno sięgnę po tą ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja teraz czytam: "Zblogowani zakochani" i myślę, że napiszę kolejną recenzję właśnie o tej książce.

      Usuń
  31. W fajny sposób przedstawiasz recenzje, być może jak tylko znajdę czas sięgnę po ten tytuł. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Ja uwielbiam czytać kryminału, ostatnio skończyłam "Sezon Niewinnych" autorstwa Samuela Björka i była świetna! Trzyma w napięciu, mądrze napisana, zabawna, ale tajemnicza oraz przerażająca momentami. Recenzja świetnie napisana, z pewnością przeczytam 😊, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może ja też kiedyś przeczytam tą książkę co Ty czytałaś.

      Usuń
  33. Świetna książka i recenzja :)
    Jako ze ostatnio jestem wielką fanką czytania przeczytam ja na pewno !

    OdpowiedzUsuń
  34. Nie słyszałam o tej książce. Jakoś ostatnio brakuje mi czasu, żeby narobić braki. Jak już mam możliwość sięgam po książki o tajnikach urody i pielęgnacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie lubię książek o tematyce urodowej - nie dla mnie.

      Usuń
  35. Książka godna uwagi, na pewno przeczytam! :) bardzo ładne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj godna uwagi, godna. Polecam i dziękuję :)

      Usuń
  36. Miałem ją przeczytać ale zanim zdążyłem kupić inne książki wpadły mi w ręce. Czas nadrobić zaległości!

    OdpowiedzUsuń
  37. Moja mama uwielbia czytać kryminały koniecznie musze polecic jej tą pozycje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam! Na pewno jej się spodoba :)

      Usuń
  38. Moja mama lubi takie książki . Muszę jej ja polecić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, na pewno pokocha tą serię.

      Usuń
  39. Cudowny post :) Świetnie piszesz!!

    Buziaki,

    zapraszam do mnie, kochana!

    http://loveshinny.pl/

    OdpowiedzUsuń
  40. Nie słyszałam o niej nigdy, ale wydaje się naprawdę fajna :)
    >>> nicolenicky01.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  41. Nie słyszałam o tej książce :)

    http://istotaludzkaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  42. Nie czytam kryminałów, ale bardzo fajnie recenzujesz książki.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo i również serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  43. Muszę koniecznie przeczytac!
    POZDRAWIAM,
    MALWA :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! Musisz koniecznie, polecam i pozdrawiam :)

      Usuń
  44. Uwielbiam książki :) Chyba czas tą przeczytać :)

    Kiudlis.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli uwielbiasz książki, a dodatkowo takie wciągające to ta jest dla Ciebie :)

      Usuń
  45. Wydaje się być ciekawa, ale nie w moim stylu. Mam taki sam parapet!
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    http://wiktoria7olczak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  46. Nigdy nie czytałam kryminałów , nie wiem dlaczego . Lecz po przeczytaniu Twojego wpisu na pewno sięgnę do tej książki :) Oczywiście dodaję bloga do obserwowanych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że kogoś zachęciłam do przeczytania książki z tego gatunku. Nie wielu ich lubi :)

      Usuń
  47. Uwielbiam książki, kryminały, więc post właśnie dla mnie. Świetna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Ja mało czytam, ale jesli już to musi być petarda. Bardzo zachęciłaś mnie na przeczytanie tej książki swoją rzetelną i treściwą recenzją :) pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  49. O kurcze :) Kryminałów nie czytam zbyt dużo, ale ten może i naprawdę by mnie zaciekawił? Muszę ją gdzieś dorwać :) Naprawdę :D Pozdrawiam i życzę miłej niedzieli!
    www.ksiazkowalyssa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są ciekawe szczegóły, których tutaj nie dodałam, więc zachęcam do przeczytania. Również życzę miłej Niedzieli i pozdrawiam :)

      Usuń
  50. Lubie kryminały, chociaż nie, powinnam powiedzieć - BAAAAARDZO lubię kryminały. Bardzo ciekawie opisałaś te wydanie, mam sporo wolnego czasu więc chętnie poszukam tej książki. Myślę, że mogłaby również spodobać się mojej mamie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jak najbardziej dla każdego. Świetna, a przede wszystkim wciągająca!

      Usuń
  51. Nie lubie ksiazek tego typu ale ta wydaje sie interesujaca :)

    OdpowiedzUsuń
  52. wow! już na początku bardzo spodobała mi sie okładka.. ale zaczynam czytać recenzję, a tu kriminał. Uwielbiam je! do tego taki psychologiczny :) bardzo spodobała mi się recenzja.. i strasznie mnie intryguje to, że po straceniu Rolanda, nagle zaczynają ginąć osoby w taki sposób, w jaki on je zabijał.. koniecznie musze się wybrac jutro po tą ksiązkę, mam nadzieję, ze bedzie w bibliotece. Wielki ukłon w stronę autora, bo napisać coś tak skomplikowanego jest naprawdę godne podziwu. :) Może znasz serial "Kości"? :) jeśli nie to bardzo Ci polecam, bo mi osobiście bardzo się podoba! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam okazji czytać tego kryminału, ale chętnie go kiedyś zakupię :)

      Usuń
  53. Wiele czytałam o tej książce,ale jeśli chodzi o gatunek,jaki jest kryminał,to zbytnio nie dla mnie.Na pewno komuś innemu spodoba się książka.Każdy ma swój gust.Recenzja ciekawie napisana.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dla każdego jest kryminał. Każdy w końcu lubi co innego ;)

      Usuń
  54. Bardzo mnie zainteresowałaś tą książką

    OdpowiedzUsuń
  55. Miałam okazję przeczytać chyba dwie książki Kavy i niedługo zabieram się za kolejną. Polubiłam ją i raczej będę czytać w miarę możliwości czasowych :)
    Zapraszam na:
    www.swiatmiedzystronami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  56. Ostatnio bardzo rzadko czytam, bo co wybiorę okazuję się nudne :) Ale po Twoim opisie myślę, że ta pozycja jest dla mnie:) Często recenzujesz książki? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytam częściej niż recenzuję, a co? :)

      Usuń
  57. Nigdy wcześniej o tej książce nie słyszałam a szkoda bo wydaje się świetna :) Twoja recenzja bardzo mnie zachęca do jej przeczytania i na pewno to zrobie :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  58. Świetny post. Zachęcasz. Na pewno będę częściej

    OdpowiedzUsuń
  59. Świetny post. Zachęcasz. Na pewno będę częściej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam częściej więc na mój blog.

      Usuń
  60. Cudowna recenzja :) Nie czytałam tej książki ale z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiedziałam, że jestem dobra w ogóle w recenzji, ale dziękuję :)

      Usuń
  61. Niezły zabieg zastosowała ta autorka :)

    OdpowiedzUsuń
  62. Uwielbiam "oczywiście nieoczywiste" książki. Właśnie takie książki są najciekawsze,bo są inne. Nie wiem dlaczego nigdy nie czytałam żadnej książki Kavy,ale nadrobię zaległości. Obowiązkowo! Jak tylko w końcu przeczytam 6 ksiazek, które czekają xD
    Buziaki, Dystyngowana P.

    OdpowiedzUsuń