22 lipca 2016

Dlaczego marnujesz tyle czasu?

Czy tobie też zdarza się odkładać rejestrację u lekarza, posprzątanie garażu albo zapłacenie podatków całymi miesiącami? Problem z notorycznym odkładaniem rzeczy na później nazywa się kunktatorstwo. Każdemu się czasem przytrafia. Jednak jeżeli stracisz kontrolę nad wykonywaniem swoich obowiązków na czas, możesz doczekać się prawdziwych kłopotów. Musisz zastanowić się nad tym, co powoduje twoje opóźnienia – wtedy będziesz mógł/mogła pracować nad produktywnym wykorzystywaniem twojego czasu.



Jesteś zestresowany/a?
Kiedy musisz zrobić coś, na co zupełnie nie masz ochoty, nietrudno o stres. Jednak odkładanie tego na później nie jest dobrym rozwiązaniem i, na dłuższą metę, nie pomożesz sobie w ten sposób. Problem polega na tym, że odkładając to w czasie i tak masz świadomość, że przecież kiedyś będziesz musiał/a się do tego zabrać, więc stresujesz się, denerwujesz i czujesz się winny/a. Postaraj się zapanować nad swoim nastawieniem poprzez regularny wysiłek fizyczny, ograniczenie alkoholu i kofeiny (które zwiększają poziom stresu) oraz wysypanie się. Zacznij mówić o swoich problemach bliskim i zaufanym osobom. 


Jesteś zmęczony/a?
Siła twojej woli zmienia się każdego dnia i zależy od wielu czynników, na przykład od tego, czy się wyspałaś. Jeśli spałaś krócej, niż 6 godzin, twój mózg może mieć problem ze skupieniem, łatwo będziesz się rozpraszać i nie będziesz wstanie ukończyć swoich zadań na czas. 
Zapewnij sobie dobry nocny odpoczynek, postaraj się kłaść i wstawać mniej więcej o tych samych porach każdego dnia. Nie pal, ogranicz spożycie alkoholu, kofeiny i zrezygnuj z dużych posiłków, jeśli wiesz, że już za kilka godzin wpadniesz w objęcia Morfeusza.


Może masz stany lękowe?
Ta przypadłość występuje, kiedy mózg zbyt gwałtownie reaguje na negatywne emocje. Stale spodziewasz się najgorszego, chociaż w rzeczywistości nie ma najmniejszego zagrożenia. Niektóre osoby mające stany lękowe, zużywa codziennie tak dużo energii na zamartwianie się o rodzinę, zdrowie, finanse czy pracę, że nie wystarcza im jej na wykonywanie codziennych obowiązków. 
Aby uniknąć stanu lękowego, weź powoli 10 głębokich oddechów, postaraj się zastąpić negatywne myśli przyjemnym wspomnieniem lub skojarzeniem. 


Cierpisz na depresję?
Depresja wpływa na funkcjonowanie twojego mózgu. Możesz mieć bardzo mało energii i być niechętna wobec swoich ulubionych czynności lub hobby. Częste są także poczucie bezradności i samokrytyka, które mogą sprawić, że zamkniesz się w sobie i zupełnie stracisz zapał.


Może to nerwica natręctw?
Jeśli cierpisz na to zaburzenie, twój mózg nie potrafi rozróżnić, kiedy wykonuje czynność poprawnie. Zamiast tego stale czujesz, że to, co robisz nigdy nie jest dostatecznie dobre. Zamiast kończyć powierzone ci zadania, nieustannie szukasz „idealnego” rozwiązania. 

Leki zwalczające stany lękowe oraz antydepresanty mogą pomóc także w przypadku nerwicy natręctw. Wiele osób korzysta także z terapii poznawczo-behawioralnej lub terapii ekspozycji. Dzięki nim uczą się jak stawić czoło swoim lękom. 

Kiedy przyłapiesz się na marnowaniu czasu, wybacz sobie zamiast popadać w złość. Nie wytwarzaj złych skojarzeń, ponieważ mogą one wpłynąć negatywnie na twoje nastawienie. Daj sobie trochę luzu.

K.

33 komentarze:

  1. Czasem warto jest pomyśleć trochę o sobie. Wpadniemy w wir pracy, będziemy zmęczeni, zestresowani, a nasz czas będzie marnowany- błędne koło.
    Dobry wpis.

    https://hot-schot.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami naprawdę warto myśleć tylko o sobie i nikim innym. Po prostu na chwilę odpocząć od tego wszystkiego.

      Usuń
  2. Świetny post! Często nie myślimy nawet o sobie i liczy się dla nas tylko to aby wykonać powierzone nam zadanie.
    http://mska-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Dlatego właśnie napisałam ten post, by uświadomić niektóre osoby jak ten czas nieubłaganie mija, a my nawet nie wiemy co mamy z tym czasem zrobić. Bądźmy NIEKIEDY egoistami!

      Usuń
  3. Dawniej nie odpuszczałam do siebie mysli "jak mozna zaniedbać np wizytę u lekarza" teraz kiedy pracuje zdałam sobie sprawę, ze mozna... Brak czasu na załatwienie prywatnych spraw i zycie w ciągłym biegu.. A jedyne dni do odpoczynku to weekend chociaż i tak nie zawsze sie da.. Super blog i fajnie wszystko napisane 😊 http://katharinestyle.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Dokładnie. Ja jeszcze tak niedawno robiłam podobnie, jak piszesz. Wszystko odkładałam na potem. Jednak nie było to dobre, bo odłożone rzeczy nakładały się powodując potem mętlik. Najlepiej zrobić coś od razu i po sprawie! :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również pozdrawiam i zachęcam do nieodkładania na potem - to nic nie daje! :)

      Usuń
  5. Ja zazwyczaj marnuję czas przy mediach społecznościowych i grach komputerowych. W trakcie roku szkolnego czasami było to spowodowane stresem. Fajnie było raz na jakiś czas mieć wszystko gdzieś, szczególnie kiedy miało się na głowie za dużo. Zawalałam wtedy każdy sprawdzian, a potem na spokojnie poprawiałam w czasie gdy nie miałam tak wielkiego nawału obowiązków. I jakoś to było i to nawet nie najgorzej.
    W domu lubię przekładać porządku, ale w końcu zaczyna mnie to kuć w oczy i muszę to wszystko ogarnąć. Nie mogę się na niczym skupić kiedy mam bałagan :)
    Pozdro.
    http://dziennikidestiny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie rozumiem ludzi, którzy marnują czas przed komputerem, chociaż muszę przyznać się sama przed sobą, że i ja tak czasami robię i czuję się z tym paskudnie. Ja podobnie jak Ty - mam przynajmniej z tym bałaganem. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. To jest odskocznia od rzeczywistości. W internecie możesz być zupełnie nową wersją siebie, a w grach komputerowych - przeżywać masę fajnych przygód. Byleby zachować umiar, co czasami bywa ciężkie.

      Usuń
  6. oj, ja to jestem perfekcjonistką, wszystko musi być dopięte na ostatni guzik, przeraża mnie to...

    dziękuję za obserwację! pozdrawiam :)

    Zapraszam na mój blog - famuart

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie umiałabym być perfekcjonistką, NIGDY!

      Usuń
  7. Idealny post dla mnie.. Akurat chciałam sobie zrobić, po raz kolejny.. leniwy dzień :o

    OdpowiedzUsuń
  8. Post świetnie motywuje do działania, a jest to ważne, ponieważ niektórych rzeczy nie można zaniedbać.
    Pozdrawiam asieekknowak.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Post mi się bardzo przyda, bo zdarza się, że odkładam właśnie jakieś ważne czynności na później chociażby z powodu lenistwa :)
    Dobrze, że teraz mogę wiedzieć, jak nad tym zapanować.
    http://iam-wiki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. ja trace bardzo duzo czasy z powodu lenistwa. czasem nie robie rzeczy ktore sa bardzo wazne i ktore lubie apotem zaluje bardzo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to może pora wziąć się za siebie?

      Usuń
  11. wiesz, zgadzam się z tobą. ludzie marnotrawią czas, a on ucieka . nie ma powrotów, czas nigdy nie zawraca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, zgadzam się z Tobą w stu dwudziestu procentach :)

      Usuń
  12. Regularny wysiłek fizyczny faktycznie może być rozwiązaniem
    Pozdrawiam
    Aldrazek

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny post. Skłonił mnie do pomyślenia o swoim życiu. Stwierdziłam, że coś jest nie tak...trzeba to naprawić.

    Mój blog
    Odwdzięczam się za obserwacje :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo fajny post z dużą dawką motywacji :)
    http://ruudegirls.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. ostatnio uswiadomilam sobie ze czas zaczac myslec o sobie a nie innych i zadbac o wlasne potrzeby :)

    OdpowiedzUsuń