18 czerwca 2016

Skuteczne triki na lepszą pamięć.

Uszczęśliw swój mózg i zafunduj mu kilka prostych ćwiczeń, które usprawniają jego funkcjonowanie, w tym przede wszystkim pamięć.

Mózg to mięsień. I jak inne mięśnie trzeba go rozwijać. Składa się z ok. 100 miliardów komórek nerwowych. Tworzą one od biliona być może nawet do biliarda połączeń zwanych synapsami. Sami odpowiadamy za jego dobrą kondycję! Naszym obowiązkiem jest trenowanie mózgu. A co za tym idzie – ćwiczenie pamięci.



„Ludzki mózg ma pewną niezwykłą cechę: może zrobić jedynie to, co sądzi, że potrafi zrobić. Kiedy mówimy: „moja pamięć już nie jest taka jak kiedyś” albo: „wszystko mi dziś wylatuje z głowy”, w rzeczywistości ćwiczymy swój mózg w taki sposób, aby dostosował się do naszych obniżonych oczekiwań. Z kolei niskie wymagania oznaczają słabe rezultaty. Pierwsza zasada supermózgu mówi, że mózg zawsze podsłuchuje nasze myśli i przysłuchując się im, uczy się. Jeśli wpajamy mu przekonanie o istnieniu ograniczeń – stanie się ograniczony. A przecież możemy postępować inaczej” – piszą lekarz Deepak Chopra i profesor neurologii Rudolph E. Tanzi w książce „Twój supermózg” (wyd. Ole/Foksal 2014).


Jak ćwiczyć pamięć? Co zrobić, aby jej nie stracić? Zacznij od prostych ćwiczeń i powtarzaj je jak najczęściej – najlepiej każdego dnia.

Graj w gry rozwijające pamięć
Uczeni nie mają wątpliwości, że trzeba zmuszać mózg do pracy. Bardzo pomocne są w tym gry logiczne, zwłaszcza rozwijające zapamiętywanie. Mnóstwo tego typu gier znajdziesz w internecie. Optymalnie powinno się im poświęcać minimum 20 minut dziennie, ale rodzaje gry warto zmieniać – na jednym zadaniu koncentrujemy się nie dłużej niż przez 5-7 minut. Z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Kalifornijskim wynika, że pozytywny wpływ na pamięć pojawia się już po 5-6 minutach od rozpoczęcia gry! Warto również grać w gry planszowe.


Naucz się czegoś nowego
Mózg potrzebuje wyzwań. Doskonałym sposobem na usprawnienie pamięci jest przyswojenie nowej umiejętności. Dzięki temu uchronisz swój mózg przed niekorzystnymi procesami związanymi ze starzeniem się organizmu. Badania naukowe wykazały, że dobrze na mózg i koncentrację wpływają nauka fotografowania cyfrowego i… dzierganie. Dobre efekty da nauka języka obcego, składanie modeli, rękodzieło czy nauka gry na instrumencie. Ważne, aby była to umiejętność, która sprawia ci radość i do której chętnie wracasz – połączysz przyjemne z pożytecznym.


Wykonuj proste ćwiczenia
Istnieje mnóstwo prostych ćwiczeń stymulujących rozwój mózgu i usprawniających pamięć. Oto kilka z nich:
♦Zapamiętaj i powtórz ciągi cyfr: 2/7/1/9 * 4/8/3/2/7 * 0/8/6/2/1/4 * 2/5/3/1/7/3/9
♦Licz wstecz – np. od 20 do 0 albo od 49 do 29 itp.
♦Kiedy o czymś zapomnisz, zanim włączysz Google’a, spróbuj pogrzebać w swojej pamięci i przypomnieć sobie zagubioną informację
♦Przez minutę spisuj wszystkie wyrazy, jakie przyjdą ci do głowy, na wybraną literę. Wróć do danej litery za jakiś czas. Zachowaj wyniki, byś mogła je porównać
♦Zapamiętuj, co tylko się da – idziesz do sklepu po kilka rzeczy? Nie spisuj ich na kartce, tylko zapamiętaj. Jesteś ciekawa, ile w sumie wydałaś? Spróbuj przeliczyć to w pamięci
♦Postaw na skojarzenia – jeśli chcesz np. zapamiętać nietypowe nazwisko koleżanki, spróbuj je z czymś skojarzyć
♦Rymuj – dobrym sposobem na zapamiętanie jakiejś informacji jest… rym. W szkole uczyli nas: „Pamiętaj, cholero, że nie dzieli się przez zero”. Proste i skuteczne
♦Przez dwie minuty zapamiętuj wyrazy: skrzypce, balon, stereo, budynek, truskawka, kołyska, jaszczurka, mgła, kuchenka, nauczyciel. Następnie zajmij się czymś innym. Po 20 minutach spisz (w dowolnej kolejności) tyle wyrazów, ile udało ci się zapamiętać


Dbaj o dietę
Naukowcy z prestiżowej Kliniki Mayo zauważają, że dieta jest paliwem dla mózgu – i właściwe odżywianie jest niezbędne, by mieć sprawny umysł oraz dobrą pamięć. Pokarmy dobroczynne dla twojej pamięci powinny być bogate w antyoksydanty, witaminy i sole mineralne. To przede wszystkim świeże owoce i warzywa, które zabezpieczają cię przed atakiem wolnych rodników. Spożywaj produkty bogate w kwasy omega-3 (tłuste ryby). A także: jajka, płatki owsiane (owsiankę jedz codziennie na śniadanie), orzechy, gorzką czekoladę, awokado, szpinak, owoce jagodowe, jajka, zdrowe oleje roślinne, produkty pełnoziarniste.


Bądź aktywna fizycznie
Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego nie mają wątpliwości, że regularna aktywność fizyczna jest dobroczynna dla całego organizmu – w tym dla mózgu. Dr Gary Small uważa wręcz, że nie ma nic lepszego dla mózgu od ruchu. – Aktywność fizyczna naprawdę rozwija umysł – mówi ekspert. Dr Small zaleca ruch przez minimum 20 minut dziennie. To mogą być chociażby codzienne spacery. Najlepszy jest bowiem trening na świeżym powietrzu. Możesz biegać, maszerować z kijkami, jeździć na rowerze, uprawiać sporty zimowe, zespołowe, zapisać się na siłownię albo tańce. Wybór należy do ciebie – ważne, aby aktywność fizyczna dawała ci radość i była regularna.


Ogranicz stres
To naprawdę bardzo ważne. Za mało wydajny umysł i kiepską pamięć w dużej mierze odpowiada kortyzol, czyli tzw. hormon stresu. Potrafi on spustoszyć twój organizm jak nic innego! Osoby narażone na chroniczny stres mogą zaobserwować u siebie pogorszenie zdolności poznawczych, trudności z koncentracją oraz luki w pamięci. Trzeba więc unikać stresu, a problemy rozwiązywać od razu. W pokonaniu stresu pomogą ci takie czynności jak: kontakt z naturą, czytanie, słuchanie muzyki, wizyta w kinie, zajęcie się swoim hobby.

Kinga.

17 komentarzy:

  1. Dieta i ćwiczenia, jak widać są dobre na wszystko! Świetne rady. :)

    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam lekkie problemy z pamięcią, post bardzo przydatny!. Może w końcu popracuje nad tym problemem a moja pamięć będzie lepsza! :)
    http://aleksisaliss.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki. Powodzenia w realizacji pokonania problemu :)

      Usuń
  3. My zaczynamy ćwiczyć, biegać i zdrowo się odżywiać od wakacji :) Już grafik mamy napisany kiedy ćwiczenia na brzuch a kiedy na pośladki ^^ :D Post super ! :) Pozdrawiamy i ślemy buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
  4. Z pamięcią nigdy nie miałam problemu. Gdy się uczyłam zapamiętać to co mówiła nauczycielka przez całą lekcję to była dla mnie pestka.
    malamii862.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to bardzo dobrze, nie każdy ma tak dobrze, aczkolwiek znam sporo osób, którzy tak mają, niestety nie ja, ale mój chłopak to tak :)

      Usuń
  5. Świetne triki :) Ja mam słabą pamięć, więc na pewno skorzystam z nich!

    Pozdrawiamy cieplutko,
    www.twinslife.pl (klik)♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to super i cieszę się, że mój post będzie dla Ciebie przydatny :)

      Usuń
  6. Moja pamięć jest dobra, ale niestety krótkotrwała, skorzystam z podanych trików :)

    mystery-identity.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc jedynie co mogę Ci życzyć to powodzenia :)

      Usuń
  7. Właśnie takiego posta szukałam :) Dziękuję :)
    Wszystkie rady na pewno wykorzystam :)
    Czekam na więcej takich postów więc obserwuję :)
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie i zapraszam do mnie :)
    http://lifebyyolo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że post przypadł Ci do gustu :)

      Usuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Super sposoby! Jestem typową zapominajką i cały czas coś mi umyka. Spodobał mi się sposób na nauczenie się czegoś nowego. Na pewno wykorzystam! :) :*
    http://goodspatula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń